تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

کبد یک ارگان بزرگ حیاتی در زندگی است. این ارگان وظایف مهمی مانند سم زدایی و از بین بردن مواد زائد مثل داروها و مواد شیمیایی دارد. کبد با استفاده از چربی­ها، کربوهیدرات­ ها و پروتئین­ ها به کنترل متابولیسم کمک می­کند. همچنین کبد پروتئین­ های ضروری، فاکتورهای مورد نیاز برای انعقاد خون و همچنین صفرا برای کمک به هضم غذا را می­سازد. کبد دقیقأ پشت دیافراگم، کنار معده، طحال و روده­ های کوچک قرار گرفته است.

لیپیدوز کبدی

لیپیدوز کبدی یا کبد چرب (لیپیدوز کبدی) رایج ­ترین بیماری کبدی در گربه­ ها می­باشد و زمانی رخ می­دهد که گربه ناگهان دست از غذا خوردن بکشد و یا کاهش وزن زیادی داشته باشد. کبد چرب معمولأ در گربه­ های ماده میانسال (حدود 7 سال) دارای اضافه وزن رخ می­دهد. اگرچه در گربه­ های نر هم می­تواند رخ دهد. در حالت عادی در زمان کاهش غذای مصرفی چربی­ های اضافی بدن شروع به تجزیه شدن می­کنند، به کبد فرستاده می­شوند و کبد طی فرآیندهایی آن­ها را با فرمی جدید به سایر نقاط بدن می­فرستد. در شرایط کبد چرب میزان فرستادن چربی­ ها از کبد نسبت به دریافت آن توسط کبد کاهش می­یابد و این چربی­ ها در سلول­ های کبد تجمع می ­یابند.

لیپیدوز کبدی یک بیماری جدی و تهدید کننده ولی در برخی موارد قابل درمان می­باشد.

سایر علل بیماری­ های کبدی در گربه

بسیاری شرایط می­توانند باعث ایجاد و یا وخامت بیماری­ های کبدی شوند مانند:

  • سرطان
  • عفونت
  • انگل­ ها
  • آسیب به کبد مانند تروما و یا کاهش خونرسانی

علائم بیماری­ های کبدی در گربه

علائمی که نشان از بیماری­ های کبدی می­دهند شامل حضور رنگ زرد بر پوست و سفیدی چشم می­باشد. این رنگ زرد به زردی (jaundice) موسوم است. همچنین ممکن است گربه ­ها در محوطه بطنی و شکم دچار آب آوردگی و تورم شوند که به آن آسیت (ascites) می­گویند.

سایر علائم می­توانند اختصاصی کبد نباشند مانند خستگی، پرنوشی و پرادراری، ظاهر ناهوشیار، غذا نخوردن و استفراغ.

تشخیص

تشخیص مشکلی که باعث بیماری کبدی شده نیازمند گرفتن تاریخچه کامل توسط دامپزشک می­یاشد؛ مانند تغییر رژیم غذایی، داروهای مصرفی، تغییرات در محیط خانه یا زندگی، اشتها و یا هر بیماری که در گذشته تشخیص داده شده.

گرفتن نمونه خون برای مشاهده عملکرد کبد و سایر ارگان­ ها انجام می­شود. سایر تست­ ها شامل اشعه ایکس، سونوگرافی محوطه شکمی و آنالیز ادرار می باشد.

دقیق ترین و اختصاصی ترین روش تشخیص بیماری­ کبدی گرفتن بیوپسی یا قطعه ه­ای کوچک از بافت کبد می­باشد. در این شرایط آرامبخشی یا بیهوشی ضروری است.

درمان

مانند هر بیماری دیگری تشخیص دقیق برای درمان مناسب ضروری است. بسته به علائم بالینی درمان­ های متفاوتی می­تواند صورت بگیرد. با این حال درمان­ های حمایتی مفید بوده و به شدت پیشنهاد می­شود. گربه­ ها با علائم خفیف بیماری نیازی به بستری شدن ندارند و در خانه با مصرف دارو می­توان علائم تهوع، استفراغ و مصرف غذا را بهبود بخشید.

تغییر رژیم غذایی اغلب کمک کننده بوده و پیشرفت بیماری را به تعویق می ­اندازد. از آنجایی که کبد وظیفه متابولیسم گروه­ های غذایی را دارد در شرایط بیماری کبدی ترجیح بر کاهش بار کبدی می­باشد. در برخی موارد کاهش پروتئین غذا می­تواند کمک کننده باشد. همچنین کاهش کربوهیدرات غذا در گربه­ هایی با بیماری کبدی پیشنهاد می­شود. در این شرایط می­توان از غذاهای تجاری مخصوص بیماری­ های کبدی موجود در بازار استفاده کرد.

همچنین می­توان از داروی صد در صد گیاهی هپامارین (Hepamarin) به عنوان جایگزینی برای داروهای شیمیایی استفاده کرد. این دارو حاوی عصاره گیاه خارمریم با ماده موثره سیلیمارین با خاصیت ضد توکسینی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بوده و از آسیب رسیدن به کبد توسط سموم، توکسین ها، ترکیبات شیمیایی و رادیکال های آزاد جلوگیری می­کند. هپامارین برای انواع بیماری­ های کبدی مانند کبد چرب قابل استفاده است و از نارسایی کبد جلوگیری می­کند.