تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

بیماری هاری؛ تهدیدی برای انسان و حیوانات

به نقل از خبرگزاری سازمان دامپزشکی کشور: دکتر شریفی، ریاست شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف، در مورد بروز بیماری هاری هشدار داده و بیان کرده است که هاری بیماری عفونی، خطرناک و شدیدا کشنده و مشترک میان انسان و حیوان است. این بیماری در تعداد زیادی از کشورها از جمله ایران، به شکل بومی، وجود دارد و جزء مشکلات مهم بهداشت عمومی به شمار می رود. ویروس هاری از طریق گاز گرفتن حیوان مبتلا به انسان و سایر حیوانات خونگرم منتقل می شود و بزاق مبتلایان به این بیماری سرشار از ویروس است.

دوره کمون این بیماری در انسان معمولا 2 تا 3 ماه است اما بسته به مقدار ویروس، شدت زخم و محل آن می تواند از چند روز تا 1 سال نیز طول بکشد.

علائم بالینی این بیماری در سگ ها در ابتدا شامل تغییرات رفتاری و رفتار های غیر طبیعی، بی اشتهایی و تحریک پذیری است که طی یک تا دو روز افزایش می یابد. حیوان حالت تهاجمی داشته و تمایل زیادی به گاز گرفتن دارد و به علت فلجی در عضلات حلقی قادر به بلعیدن بزاق خود نیست که منجر به افزایش بزاق و تغییر صدای حیوان می شود. در شکل آرام یا بی صدای بیماری نیز علائم فلجی مشاهده می شود که از عضلات سر و گردن شروع می شود و باعث اختلال در بلع می شود. فلجی به دست ها و پا های حیوان نیز گسترش می یابد و در نهایت منجر به مرگ حیوان می شود.

علائم این بیماری در انسان نیز شامل تب، کاهش اشتها، خستگی، سر درد، بدن درد، درد عضلانی، گلو درد، سرفه، احساس تهوع و حساسیت به صدا و نور است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بیماری هاری اینجا کلیک کنید.

دکترشریفی در خصوص پیشگیری و مقابله با پیامدهای گاز گرفتگی گفته است: تمام افرادی که مورد گزش قرار می‌گیرند، باید برای انجام اقدامات پیشگیری از بیماری (شستن هر زخم به مدت ۲۰ دقیقه با آب پرفشار و صابون، ضدعفونی زخم‌ها، تزریق واکسن و سرم ضد هاری، تجویز آنتی بیوتیک لازم و سایر اقدامات براساس وضعیت گزش و فرد حیوان گزیده)، به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از هاری در انسان، پیشگیری و کنترل هاری در سگ‌ها از طریق واکسیناسیون آن‌هاست.

شریفی در پایان اظهار داشته است که با توجه به روند رو به افزایش حیوان گزیدگی و مبتلایان هاری در حیوان و انسان، مسئولین امر اعم از فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شبکه‌های بهداشت و درمان، شهرداری‌ها، شبکه‌های دامپزشکی  و … باید برنامه‌های کارآمد و عملی در ارتباط با واکسیناسیون سگ‌ها، کنترل و مدیریت سگ‌های ولگرد و روش‌های مناسب برای کنترل و واکسیناسیون وحوش حساس به بیماری را در دستور کار خود قرار دهند و مسئله را جدی بگیرند تا این بیماری و معضل بهداشتی – اقتصادی را به حداقل برسانند.

در این رابطه همچنین دکتر اسماعیلی، رئیس شبکه دامپزشکی فردوس، از حمله یک گربه شنی وحشی مبتلا به هاری به یکی از روستاییان که در حال انجام کار کشاورزی بوده است خبر داده و از دامداران خواسته است با دیدن علایم بیماری هاری از جمله آبریزش، حالت تهاجمی و نعره‌ زدن یا برعکس، گوشه‌گیری و ترس از آب و نور، دویدن‌های بی‌هدف و حمله به اهالی، در اسرع وقت موضوع را برای پیگیری‌های بعدی به اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

وی افزوده است کسانی که حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در منزل دارند، هرچه سریع‌تر نسبت به واکسیناسیون حیوانات خود در برابر بیماری هاری (که لازم است هر سال تکرار شود) اقدام کنند.

منبع: ivo.ir/ZuDDo