تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

اهمیت سین بیوتیک در گربه و سگ های خانگی؛ MLC یک محصول کامل

تقریبا همۀ ما از اهمیت میکروب های دستگاه گوارش در سلامت کلی بدن آگاهی داریم. در همین راستا، نام پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها به گوش همۀ ما خورده است. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زندۀ قابل خوردنی هستند که در صورت مصرف به مقدار مناسب، آثار مثبتی بر محیط روده و سلامت آن دارند. پری بیوتیک ها نیز فیبرها و یا مواد تخمیری ای هستند که بدون هضم شدن از دستگاه گوارش عبور کرده و بر میکروب های روده آثار مثبتی دارد؛ در واقع پری بیوتیک ها مواد تغذیه ای پروبیوتیک ها هستند. سین بیوتیک نیز اصطلاح جدیدتری است که به زبان ساده، به ترکیب اثربخش پروبیوتیک و پری بیوتیک اشاره دارد. سین بیوتیک ترکیب گزینش شده ای از سویه های باکتری های مفید به همراه پری بیوتیک هایی هستند که به بهترین شکل باعث تقویت آنها می شوند. پژوهش های متعددی دربارۀ اثر سین بیوتیک بر سلامت انسان و دیگر جانداران انجام شده و همچنان در حال انجام است. این مطالعات روزافزون اهمیت بالای پروبیوتیک ها و نقش آنها در سلامت انسان و دیگر جانداران را مشخص می سازد.

makiandampars - synbiotic

پروبیوتیک های مختلف، آثار متفاوتی بر بدن دارند:

  • مقابله با باکتری های مضر دستگاه گوارش و جایگزینی با آنها، با چسبیدن به دیوارۀ روده
  • تولید مواد ضدمیکروبی مانند اسیدهای چرب
  • بی اثر کردن سموم
  • افزایش تولید متابولیت های کارآمد
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی
  • کمک به حفظ استحکام و انسجام سلول های اپیتلیال روده

با وارد شدن پری بیوتیک ها به بدن، آنها بدون تجزیه شدن به وسیلۀ هیدروکلریک اسید و یا آنزیم های گوارشی، از معده و رودۀ کوچک گذشته و هنگامی که به رودۀ بزرگ می رسند، مانند سوخت برای میکروب های گوارشی عمل می کنند.

پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها در کنار یکدیگر به حفظ توازن و تنوع ارگانیسم های دستگاه گوارش کمک می کنند. علاوه بر موارد ذکر شده، با تخمیر پری بیوتیک ها و استفاده شدن آنها توسط پروبیوتیک ها، اسیدهای چربی تولید می شوند که از آنها با اصطلاح پُست بیوتیک (postbiotics) یاد می شود. این مواد توسط سلول های دستگاه گوارش به عنوان یک منبع تغذیه مورد استفاده قرار می گیرند که در نهایت تاثیر مثبتی بر سلامت روده و معده دارد.

انواع مختلفی از پروبیوتیک ها در صنعت حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می گیرند، اما برخی از آنها رایج تر هستند. مطالعات متعددی نشان داده اند که ساختار باکتریایی رودۀ سگ های مبتلا به بیماری های گوارشی، مانند اسهال مزمن و یا بیماری التهابی شکم، در مقایسه با سگ های سالم، دچار تغییراتی شده است. این موضوع گویای این است که پروبیوتیک ها می توانند راه حل مناسبی برای درمان بیماری های گوارشی در حیوانات خانگی باشند.

در مطالعاتی که بر روی اسهال در سگ ها و گربه ها انجام گرفته، مشاهده شده که ترکیبی از سین بیوتیک و ویتامین ها، باعث افزایش لاکتوباسیلاسه و بوتیرات و دنبال آن درمان اسهال در سگ ها شده و در گربه ها نیز مصرف سین بیوتیک، باعث بهبود چشمگیر مدفوع شده است.

در مطالعات دیگر، نشان داده شد که استفاده از سین بیوتیک ها به همراه کلیندامایسین (آنتی بیوتیکی که باعث آثار منفی و تغیرات قابل توجهی بر دستگاه گوارش هم انسان و هم حیوانات می شود) باعث می شود آثار مخرب آنتی بیوتیک مقداری کاهش یافته و از نابودی باکتری های مفید جلوگیری شود. علاوه بر این، سنتز پلی آمین نیز در آنها دچار تغیراتی شد. پلی آمین به ترمیم دیوارۀ روده کمک کرده و خواص ضدالتهابی دارد.

سگ ها

makiandampars - synbiotic

پروبیوتیک ها در سگ ها باعث کمک به فرآیند هضم غذا، مقابله با باکتری های مضر روده، و بهبود عملکرد سیستم ایمنی می گردند. آنها همچنین اسهال، رودۀ تحریک پذیر والتهابات دستگاه گوارش را درمان می کنند، از عفونت دستگاه ادراری جلوگیری می نمایند، و با کاهش نفوذپذیری روده ای و کنترل التهابات، واکنش های آلرژیکی را کم می کنند.

در بدن حیوان سالم، به صورت طبیعی در میان میکروب های گوارشی تعادل برقرار است. اما بیماری، استرس، و یا سوءتغذیه می توانند باعث شوند این تعادل برهم خورد. در این شرایط، مصرف داروهایی که باعث شوند میکروفلورهای گوارشی به تعادل بازگردند، می تواند اثربخش باشد.

در پژوهش ها، نشان داده شده که گونه های پروبیوتیک خاصی، برای سلامت سگ ها مفید اند.

لاکتو باسیلوس (Lactobacillus) و بیفیدوباکتریوم (Bifidobacterium) در موارد زیر نقش دارند:

  • مدیریت فعالیت کپک ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی
  • جلوگیری از اضطراب
  • کاهش استرس
  • تاثیر بر خُلق و هیجانات
  • بهبود آلرژی های غذایی
  • بهبود اسهال (تحت تاثیر استرس، تغییرات غذایی، برهم خوردن تعادل باکتریایی به دلیل مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک،..)

پروبیوتیک ها در انواع مختلف و به اشکال گوناگون وجود دارند و در صنعت خوراک حیوانات مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از غذاهای حیوانات مقداری پروبیوتیک در مواد اولیۀ خود دارند. انواع مختلفی از پروبیوتیک ها برای سگ ها مورد استفاده قرار می گیرد که به صورت پودر، کپسول، و جویدنی در بازار موجود هستند و بر اساس اندازۀ سگ، نوع پروبیوتیک و تجویز دامپزشک، دوز و دفعات مصرف آنها متفاوت است.

محصولات تریو شرکت ماکیان دام پارس شامل تریومکس، تریوفلورکس و تریوکوت مکمل های تقویتی و میان وعده های لذیذی هستند که که مزایای بسیاری برای سلامت سیستم ایمنی، دستگاه گوارش، و پوست و موی سگ شما به همراه دارد. محصولات تریو متشکل از بهترین و موثرترین گونه های پروبیوتیک، ویتامین ها و مواد معدنی می باشند.

گربه ها

makiandampars - synbiotic

درست مانند انسان ها، عمدۀ ساز و کار ایمنی گربه ها نیز در دستگاه گوارش آنها قرار دارد؛ به همین دلیل، متعادل نگهداشتن آن با بهره گیری از باکتری های مفید، راهکار اثربخشی برای حفظ سلامت گربه است. پروبیوتیک ها، موادی هستند که می توانند در این راه کمک کننده باشند. این میکروارگانیسم های زنده، می توانند از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کرده و یا آنها را بهبود بخشند؛ به خصوص اختلالاتی که دستگاه گوارش را درگیر می کنند.

پروبیوتیک ها نه تنها باعث سلامت دستگاه گوارش و حل مشکلات مربوط به هضم غذا، کاهش اشتها، تهوع، اسهال و تغیرات مدفوع می شود، که باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی نیز می گردد.

بیماری هایی چون اختلال التهابی روده (IBD)، عفونت ها، اضطراب و استرس، و یا خوردن مواد مضر می توانند باعث مشکلات گوارشی و به دنبال آن اشکال در عملکرد سیستم ایمنی شوند. به خصوص IBD، یک بیماری رایج میان گربه های بالغ است. دلایل متعددی می توانند در بروز این بیماری دخیل باشند؛ یکی از علل احتمالی، غذاهای صنعتی هستند.

پروبیوتیک ها قادرند ، اسهال را برطرف نمایند، فرآیند هضم و جذب را بهبود بخشند، تعادل باکتریایی را پس از بیماری یا مصرف آنتی بیوتیک در محیط روده برقرار سازند، و سیستم ایمنی را تقویت نمایند. مطالعاتی نیز نشان داده اند پروبیوتیک ها می توانند در بهبود گاستروانتریت همراژیک در گربه ها نیز موثر باشند.

پروبیوتیک های گربه، به صورت های متنوعی در بازار موجودند؛ پودر، قرص، و حتی درون تشویقی ها. متخصصان پیشنهاد می کنند هنگام تهیۀ محصولات پروبیوتیکی، مصرف کنندگان به دنبال آنهایی باشند که CFU یا colony forming units بالاتری دارند. همچنین بالا بودن تنوع پروبیوتیک های موجود در محصول نیز اهمیت دارد.

هریک از پروبیوتیک ها تاثیر متفاوتی بر بدن گربه ها دارند، اما آنهایی که بر سلامت گربه ها بیشترین تاثیر را می گذارند و بیشتر مورد استفاده اند از شاخه های Bifidobacterium و Enterococcus هستند که اولی بر محیط رودۀ کوچک و دومی بر محیط رودۀ بزرگ بیشترین اثر را دارند.

برخی دامپزشکان هنگامی که حیوان دچار مشکلی باشد پروبیوتیک تجویز می کنند، برخی دیگر معتقدند پروبیوتیک ها باید به طور معمول استفاده شوند و بخشی از روتین غذایی باشند. در رابطه با دوز و طول مدت مصرف نیز بهتر  است بنا بر صلاح دید دامپزشک و دستورالعمل ذکر شده بر روی محصول عمل شود.

محصولات تریو شرکت ماکیان دام پارس شامل تریومکس، تریوفلورکس و تریوکوت مکمل های تقویتی و میان وعده های لذیذی هستند که که مزایای بسیاری برای سلامت سیستم ایمنی، دستگاه گوارش، و پوست و موی گربۀ شما به همراه دارد. محصولات تریو متشکل از بهترین و موثرترین گونه های پروبیوتیک، ویتامین ها و مواد معدنی می باشند.

پروبیوتیک سگ vs. پروبیوتیک گربه؛ آیا تفاوتی دارند؟

گربه ها و سگ ها دستگاه گوارش متفاوتی دارند. برای مثال طول رودۀ کوچک گربه، کوتاه تر از سگ ها است که باعث می شود فرآیند هضم غذا در آنها سریع تر اتفاق بیفتد. همچنین گربه ها سِکوم کوچک تری نسبت به سگ ها دارند. موکوس های گوارشی آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. مورد دیگر، این است که گربه ها در طبیعت گوشتخوار اند، ولی سگ ها همه چیزخوار محسوب می شوند. گربه ها تنها با پروتئین و چربی قادر به زنده ماندن هستند، اما سگ ها علاوه بر پروتئین و چربی، به مصرف سبزیجات و میوه ها نیز احتیاج دارند. در ساختار دندانی نیز، سگ ها دندان هایی مخصوص جویدن گیاهان دارند، درحالی که گربه ها چنین دندان هایی ندارند. این تفاوت ها در فیزیولوژی، آناتومی و خوراک، دلایلی هستند که بر اساس آنها، دامپزشکان معتقدند گربه ها بیشتر از  سگ ها از مصرف پروبیوتیک سود می برند.

makiandampars - synbiotic

مکمل سین بیوتیک MLC محصول ماکیان دام پارس حاوی ترکیب قدرتمندی از میلیون ها باکتری مفید لاکتوباسیلوس کازئی و پری بیوتیک اختصاصی آن، دکستران است که باعث بازسازی و تنظیم فلور میکروبی، بهبود هضم و جذب و تقویت سیستم گوارش و سیستم ایمنی می شود.

لاکتوباسیلوس کازئی پروبیوتیکی بسیار مقاوم است که می تواند بدون آسیب از محیط اسیدی دستگاه گوارش عبور کرده و در کانت بسیار بالا در روده جایگزین شود. مصرف پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی در کنار پری بیوتیک اختصاصی دکستران در محصول MLC سبب بازگشت تعادل فلور میکروبی دستگاه گوارش و افزایش باکتری های مفید روده می شود. پس از بازسازی فلور میکروبی و کاهش جمعیت میکروارگانیسم‌های مضر، میزان هضم و جذب مواد غذایی افزایش یافته و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود. همچنین این محصول سبب تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز بیماری های عفونی و مشکلات گوارشی نظیر اسهال و یبوست می­شود. مزیت استفاده از ترکیب سین بیوتیک تأثیر آن بر افزایش بقای پروبیوتیک ها در طول دستگاه گوارش میزبان و رشد آنها با استفاده از پری بیوتیک اختصاصیشان میباشد. این محصول می تواند برای حیوانات خانگی مورد استفاده قرار گیرد.

لاکتوباسیلوس کازئی پس از جایگزینی در دستگاه گوارش، به صورت رقابتی و همچنین با تولید اسید لاکتیک از رشد عوامل پاتوژن ممانعت کرده و خطر ابتلا به عفونت گوارشی نظیر پاروویروس در سگ­ها و پن لکوپنی در گربه­ها را کاهش می دهد. کاهش pH دستگاه گوارش و افزایش فعالیت آنزیم ­های گوارشی که در نتیجه فعالیت پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی حاصل می شود، سبب جذب بهتر ریزمغذی­ ها از جمله ویتامین ها، اسیدهای آمینه و عناصر معدنی مانند روی، فسفر، کلسیم و منگنز شده و در نتیجه موجب افزایش راندمان دستگاه گوارش می­شود. همچنین این باکتری­ ها با تحریک سیستم ایمنی سبب افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری­ های عفونی شده و نیاز به مصرف آنتی­ بیوتیک ­ها را به شدت کاهش می­ دهند.
دکستران، پلی ساکاریدی است که از تخمیر و رشد باکتری لوکونوستوک مزنتروئیدس در محیط پایه ساکارز تولید می شود. دکستران در برابر آنزیم های گوارشی و اسیدهای صفراوی و اسید معده و شیردان مقاوم بوده و بدون تغییر از آن ها عبور کرده و به روده می رسد. در محیط روده تنها باکتری های تولید کننده ی آنزیم دکستراناز مانند باکتری های مفید تولید کننده اسید لاکتیک از جمله پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی، قادر به استفاده از دکستران می باشند. بدین ترتیب بدنبال رشد این باکتری ها و تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر توسط آن ها، محیط روده اسیدی شده و مانع رشد باکتری های پاتوژن می شود. دکستران الیگوساکارید همچنین محرک کمپلمان های ایمنی بوده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

مقدار و نحوه مصرف در حیوانات خانگی

سگ های کوچک و گربه: 5 گرم در روز

سگ های بزرگ 10: گرم در روز

برای اطلاعات بیشتر سین بیوتیک MLC اینجا کلیک کنید و برای خرید محصول از این قسمت اقدام کنید.